Om prosjektet


Kommunikasjon og relasjoner er viktig for alle, uavhengig av alder og evner.
Vi vet at nær kontakt med pårørende er trygghetsskapende for hjemmeboende, mens ensomhet og manglende sosial kontakt er en barriere mot målet om at eldre skal bo hjemme lengst mulig.

Eldreomsorgen er preget av et medisinsk paradigme: Medisinske tiltak er i fokus, og sosiale behov ender opp som en “blind flekk”. Behovet for sosial kontakt er anerkjent som ett av fire i satsingen på velferdsteknologi, og sosial teknologi hadde fra start høy prioritet i Nasjonalt velferdsteknologiprogram, men har i liten grad vært tatt i bruk. Én viktig grunn er at Helsedirektoratet omdefinerte sosial teknologi som “trygghetsskapende teknologi” – men ikke før etter at velferdsteknologiprogrammets fase med pilotering av nettopp trygghetsskapende teknologi var avsluttet. Den nasjonale satsingen på sosial teknologi ble altså avsluttet før den fikk begynne og er en oversett teknologi med et uforløst potensiale i eldreomsorgen.

Sammen med de ovennevnte samfunnsutfordringene, kommer ideen til BoVel-prosjektet fra erfaringer med det avsluttede forskning- og innovasjonsprosjektet på “Enkel og trygg pårørendekontakt” på kommunale langtidshjem i Oslo (avsluttet  31.12. 2021), også finansiert av Forskningsrådet.

Sånn gjør vi det

Fra april 2022 til mars 2026 pågår forsknings- og innovasjonsprosjektet “BoVel - bo hjemme lenger med sosial velferdsteknologi”, en ett av fire prosjekt som får støtte gjennom Pilot Helse-ordningen i Forskningsrådet. Prosjektet er et samarbeid mellom Oslo kommune, OsloMet- storbyuniversitetet og No Isolation, og sammen skal vi undersøke om sosial velferdsteknologi, som Komp, kan bidra til at eldre bor hjemme lenger, med økt livskvalitet.

Fra høsten 2022 tilbyr hjemmetjenesten i bydelene Nordstrand, St.Hanshaugen og Østensjø Komp til et utvalg tjenestemottakere og deres pårørende. Hjemmetjenesten skal samtidig undersøke hvordan de best kan bruke Komp som et kommunikasjonsverktøy med tjenestemottakeren, i tjenesten.
Vi oppfordrer til at Komp følger med de tjenestemottakerne som har behov for et opphold på Solfjellshøgda helsehus - der ansatte tar i bruk Komp underveis i oppholdet, og har dialogen med hjemmetjenesten via Komp når pasienten skal tilbake til bydelen. Målet er å gå opp hvordan helsetjenesten bedre kan samarbeide og skape tryggere overganger.

Hva er Komp?

Komp er en enkel datamaskin med én knapp som kan motta bilder, tekstmeldinger og videosamtaler fra venner og familiemedlemmer som er tilkoblet den med sin mobil.
Kun inviterte venner og familiemedlemmer kan sende brukeren bilder eller videoringe, og det er administratoren (personen som installerte Komp hos brukeren) som bestemmer hvem som blir invitert inn.
Helsetjenesten kan også sende meldinger, bilder og ringe brukeren fra en portal, etter avtale med tjenestemottaker. Komp er ende-til-ende kryptert, og det er bare inviterte som kan kommunisere med brukeren. Trykk her for å se og lese mer om Komp.

Hans Jørgen Hansen is on his sofa, reading the newspaper with Komp on in the background. The time is displayed on Komp, it shows 12:17 pm, Tuesday 2nd of November.

Følg prosjektet.

Vil du følge prosjektet? Fyll inn navn og e-post til høyre for å motta BoVel-prosjektet sitt nyhetsbrev.